„Creativity Inc.” – Ed Catmull

Ocena: 8/10

Jak wygląda praca twórcza zespołu ludzi. Pixar słynie z tego że wypuszcza wyłącznie tytuły najwyższej jakości i ta książka jest zarówno historią Pixara jak i przedstawieniem metod jakie doprowadziły ich do sukcesu. Podstawa dla zainteresowanych tematyką zarządzania jak i dla wszystkich pracujących twórczo.

Moje notatki

  1. Ed wie, że czym innym jest projektowanie samolotu pasażerskiego, a czym innym tworzenie sztuki, filmów.W projektach wysokiego ryzyka, planowanie, inżynieria, testowanie każdego etapu jest kluczowe.W sztuce również, ale w sztuce żeby być kreatywnym koniecznie trzeba pozwolić sobie na popełnienie błędów.
  2. Zamiast próbować zapobiec wszystkim błędom:zaufaj ludziom, że robią co mogą żeby rozwiązać problem.
    I jeśli wtopa nastąpi – stwórz ludziom warunki do naprawy wtopy.Zadanie managementu to nie zapobieganie ryzyku, ale tworzenie umiejętności do ciągłej odbudowy.
  3. Syndrom oszusta – dotyka każdego z nas. Wszyscy udajemy, że znamy się, ale tak naprawdę – niskie poczucie własnej wartości.
  4. (moje spostrzeżenie) dobre książki stawiają tezę na początku. Mówią o czym mówią.
  5. Zadanie menadżer to stworzenie terenu na którym kreatywni ludzie mogą się rozwijać.Podobna praca do ogrodnika – pielęgnowanie środowiska i otoczenia, usuwanie przeszkód
  6. Nie rozumiemy losowości. Nie przygotowujemy się na nią (z definicji nie możesz się na nią przygotować)
  7. Losowość miesza się z deterministycznymi procesami, co utrudnia interpretację świata i wyciąganie wniosków.Czy zdążyłem na mecz dojechać bo odpowiednio wcześniej wyjechałem czy miałem szczęście i zieloną falę, przez co nie spóźniłem się?
  8. Na interpretację rzeczywistości składają się mentalne model rzeczywistości, wypracowane przez całe życie.Dlatego jeśli przebiła nam się opona, to może być podstawa do wielkiej kłótni np. ze współmałżonkiem jeśli są pewne sprzeczne mentalne model? i ta przebita opona to wtedy taki zapalnik
  9. O udanym/nieudanym filmie decydują też detale… Toy Story 2 przed i po przeróbce opowiadało tą samą historię.Jednak zmiana przedstawienia historii sprawiła, że historia nie była już taka płaska i bardziej trafiała do ludzi.
  10. Filmu nie odkrywasz.Gdy zaczynasz tworzyć film… nie ma nic. Nie ma magicznej formuły, nie jest on gdzieś zagubiony.To jest bardziej jak wychowywanie dziecka.
    Na początku jest nieporadne, brzydkie. I dopiero dużo pracy, myślenia, kombinowania sprawia że wyrasta z niego WALL-E. Albo Toy Story 3.
  11. Wyciągając esencję prawd do sloganów na T-shircie ryzykujesz iluzję zrozumienia.Uproszczenia są ważne, ale są uproszczeniami – raczej tylko punktami startowymi do dalszej analizy. I własnego pełnego zrozumienia.
  12. Nie wpadaj w iluzję, żeby możesz zapobiec wszystkim problemom.Koszt zapobiegania wszystkim problemom jest większy od kosztu ich naprawy.
  13. Wpadka, błąd to nic złego. To nieuchronna konsekwencja robienia czegoś nowego.
  14. Fałszywym celem jest żeby wszystko szło gładko.Sprawia to że ludzie mierzą niewłaściwą metrykę – czyli ilość błędów, zamiast mierzenia zdolności do przezwyciężania problemów.
  15. Uważaj na tworzenie reguł. Reguły mogą być dobre dla menadżerów, ale mogę deprymujące dla 95% które zachowują się poprawnie.
  16. Twoim celem nie jest stabilizacja!Chodzi o balans. A to jest coś innego.
  17. Nie mieszaj procesu z celem.Praca żeby procesy był lepsze sprawniejsze i wydajniejsze jest nieodzowne i powinniśmy nad tym pracować cały czas.Ale to nie jest nasz cel.Naszym celem jest doskonały produkt.
  18. Nie ma nic efektywniejszego na zamknięcie alternatywnych punktów widzenia, jak przekonanie, że masz rację.
  19. Badaj granice. Swojej efektywności, granice prawa.Wyjdź poza bezpieczną środek i dojdź do granic możliwości, uświadom sobie dokąd sięgasz.
  20. Przyszłość to nie cel. To kierunek.
  21. Praca, tworzenie jest zawsze w dwóch stanach.3% to flow, bycie w zone, tworzenie.97% to frustrujący okres, przemierzanie przez papierologię, zniechęcenie.Nie ma innej rady, jak być wytrwałym. I przebić się w tworzeniu historii, firmy, produktu. To jedyne wyjście.
  22. Jeśli płyniesz przez ocean i twoim celem jest ominięcie niepogody i fal, to po cholerę pływasz?Analogia do tworzenia produktu.Albo budowania firmy.
  23. Mierz co możesz, wyciągaj wnioski z pomiarów i bądź świadom, że większości rzeczy jest niemierzalnych.OD czasu do czasu – zrób krok do tyłu i pomyśl o tym co robisz.
  24. Jeśli myślimy że dane dadzą nam odpowiedź, to źle używamy tego narzędzia („danych”).
  25. Jest możliwe wyćwiczyć umysł, żeby patrzył na rzeczy bez uprzedzeń i ocen automatycznie się nasuwających.
  26. Jeśli chcesz spotkać niespodziewane musisz się wybrać na risercz trip. Będąc w znanym, nie zostaniesz zaskoczony.